Terdapat begitu banyak sebab mengapa saya mencadangkan anda tidak membina rumah anda dengan Bal jerami di pinggir. Ia sukar untuk tahu di mana untuk bermula. Saya hanya akan meletakkan sepuluh pertama yang datang ke fikiran.
1. Tali-tali di muka terdedah bermakna tiada kecemerlangan dengan mencatatkan sekitar posts dan seterusnya rehat haba pada setiap posting.
2. Bales tidak kukuh. Jika anda membuang bale daripada timbunan tanah pada 99 rata daripada 100 kali, bukan di pinggir.
3. Mana-mana rangka di dinding menghapuskan ikatan sistem berjalan, dengan itu melemahkan dinding.
[Iklan # selepas pencakar langit]
4. Weedwacking tidak mungkin untuk ratakan dinding.
5. Berlari elektrik adalah sukar kerana anda perlu memotong alur gergaji sekitar rentetan.
6. Sudut adalah tidak disokong kerana anda tidak boleh takuk Bal sekitar jawatan, oleh itu terdapat tiada pertindihan.
7. Pembinaan niche bermakna memotong tali dan melemahkan dinding.
8. Bentuk yang Bal memerlukan lebih inti apabila di pinggir.
9. Permukaan terdedah bale yang mempunyai kurang "gigi" untuk plaster daripada apabila Bal disusun pada flat.
10. Menyelesaikan dinding mungkin lebih sebagai kekuatan bale jerami tidak dari sisi ke sisi tetapi dari atas ke bawah.
Setelah bekerja dengan Bal pada hujung beberapa kali, saya pasti bahawa saya tidak akan melakukannya sekali lagi (jika saya mempunyai kawalan projek). Satu-satunya sebab yang saya dengar tentang mengapa orang berfikir ia adalah idea yang baik dan terus melakukannya adalah bahawa ia menjimatkan rakaman persegi kerana Bal nipis di dinding cara ini. Mari kita bersikap realistik, anda hanya menjimatkan 4 "setiap dinding dan itu yang tidak bernilai pada pendapat saya. Jika anda merancang untuk membina dengan Bal, anda perlu tahu bahawa dinding anda akan menjadi tebal. Jika itu satu masalah untuk anda, terdapat sistem bangunan lain di luar sana untuk mempertimbangkan atau anda boleh menggunakan suatu kilang papan mudah alih untuk mengoyakkan Bal anda dengan 4 "dan kemudian gunakan mereka di flat. Yang tidak ideal, tetapi lebih baik daripada menyusun di tepi. Saya akan menulis lebih lanjut mengenai proses itu kemudian.
Mengenai Penulis
Andrew Morison adalah pakar dalam bale jerami dan pembinaan hijau. Beliau telah menunjukkan beribu-ribu orang bagaimana untuk membina projek-projek bale jerami mereka sendiri melalui siri bale jerami pengajaran yang komprehensif, asas konkrit, dan DVD melepa. Anda boleh menyemak keluar ini di www.LearnStrawBale.com. .
Kemas kini e-mel
Diberitahu tentang penyertaan baru dan untuk mendapatkan "7 Langkah Perlu Kejayaan Straw Bale e-kursus" bebas, masukkan alamat e-mel anda di bawah kemudian memeriksa peti masuk anda untuk mengesahkan. Info More >>









MEI 28, 2010 pada 0:16 am
Hi Andrew,
Off topic:
Pertama sekali: terima kasih kerana menyediakan semua maklumat berguna ini! Anda benar-benar menjadi inspirasi untuk jerami-bale pembina seperti saya!
Mengenai topik:
Saya dapat melihat mengapa menyusun strawbales di pinggir menyebabkan memperuntukkan masalah. TETAPI saya fikir bagaimanapun bahawa ia adalah mungkin dan bahkan mungkin lebih baik dalam keadaan tertentu ... pasti apabila anda menyesuaikan diri dengan reka bentuk kepada kaedah bangunan ini.
Saya akan menumpukkan strawbales di tepi rumah saya sendiri dan sebagainya, saya ingin menjelaskan sebab-sebab mengapa saya memilih pilihan ini ...
Tetapi biarlah saya terlebih dahulu jelas mengenai definisi saya menyusun Bal "di pinggir" ... Saya tidak bercakap mengenai meletakkan mereka di sebelah terbesar mereka, tetapi saya bercakap mengenai meletakkan mereka di sebelah terkecil mereka! Jadi menegak.
Saya akan cuba untuk menjelaskan keutamaan saya dengan mengulas mengenai 10 sebab-senarai
1. Menggunakan roundwood sebagai posts membuat mungkin untuk memotong lengan panjang menegak di sebelah datuknya Jimatkan yang terpanjang. Meninggalkan kira-kira sawit tangan jerami pada setiap sisi daripada roundwood (saya menggunakan sistem metrik, jadi bercakap tentang tapak tangan membuat kekeliruan kurang, hehe).
Dengan cara ini, jambatan sejuk dihapuskan dan kayu anda dilindungi di kedua-dua pihak.
2. Bales akan mendapat kekuatan mereka dan menjadi kukuh kerana mereka terperangkap di sekitar jawatan. Saya meletakkan jawatan setiap dua Bal ... jadi ada hanya sebelah kiri tidak disokong ... Saya rasa yang akan menjadi allright. Strawbales sentiasa boleh berhubung dengan batang.
3. Saya mendapati ia berhenti mudah untuk membuat sarung kecil di atas daripada bale (ketika berdiri tegak) untuk meletakkan sekeping kayu dalam lengan, bawah tali. Ia juga memberikan sambungan yang lebih kukuh daripada rangka untuk datuknya Jimatkan.
4. Saya tidak pernah tryed untuk meletakkan gembur atau kapur di sebelah daripada Bal, tetapi saya telah membaca beberapa buah buku bahawa melepa sebelah dengan rentetan sebenarnya lebih mudah daripada sisi lain, kerana arah serat jerami baik: plaster tidak akan terbatuk-batuk di luar.
5. Saya akan meletakkan tapak tiang ("alas tiang") di lantai saya untuk menyediakan parit untuk wayar elektrik saya. Ini bukan sahaja menjadikan ia mudah untuk menukar tempat-tempat soket, tetapi juga membuat penamat yang baik. Dan menjadi jujur .. ia menakutkan saya sedikit mempunyai wayar elektrik di dalam strawbales ... Ia mungkin hanya perasaan, tetapi anyhows ...
6. Seperti yang saya buidling rumah organik, saya tidak mempunyai sudut, dan jadi saya tidak mempunyai masalah ini.
7. Ini yang betul. Saya mengambil ini sebagai balasan dan saya allright dengan hanya mempunyai niche kecil di antara wayar, untuk meletakkan lilin di dalam atau jadi ... Salah satu sebab utama mengapa saya memilih untuk membina sebuah rumah datuknya Jimatkan adalah untuk mempunyai sebuah bangunan besar yang terlindung. Memotong daripada niche akan membuat nilai penebat yang banyak lebih rendah pada tempat-tempat. Saya hanya akan membuat shelfs dan sebagainya dinding.
8. Sebagai untuk bangunan saya, saya mempunyai dissagree: bumbung Saya melambai atas dan ke bawah .. jadi saya mempunyai jarak menegak yang lain untuk mengisi dengan strawbales.
Satunya dimensi yang berubah-ubah pada datuknya Jimatkan panjang daripada datuknya Jimatkan. Ini adalah disebabkan pada kelajuan yang berubah-ubah traktor membuat Bal di padang (baik, sekurang-kurangnya di sini, di Belgium). Mempunyai lebar tetap dan ketinggian daripada Bal dan mempunyai jarak di antara dua kutub yang tetap, membuatkan ia sesuai untuk mempunyai sesuai daripada strabales di antara dua kutub.
9. Lihat 4
10. Yang memampatkan strabales selepas setiap baris menghapuskan menyelesaikan.
Sekarang, apakah sebab-sebab utama mengapa saya memilih strawbales di pinggir?
- Seperti yang saya allready dijelaskan dalam 8 titik: strawbales mempunyai hanya dua dimensi tetap dan sebagainya membuatkan ia berfungsi dengan lebih mudah apabila meletakkan mereka di antara kutub pada jarak yang tetap.
- Nampaknya lebih mudah untuk membuat dinding yang melengkung, kerana anda bekerja di lebih kecil (dan lebih) segmen (menggunakan lebar bagi pihak lenght datuknya Jimatkan untuk mengikuti lengkung).
- Dalam meletakkan strawbales terhadap batang tiang tegak bagi pihak, saya boleh mengintegrasikan kutub dalam datuknya Jimatkan, menyediakan lebih kekuatan kepada seluruh dinding ..
Baik ... mereka adalah pemikiran saya mengenai topik ini, saya sangat tertanya-tanya tentang apa yang anda fikir semua ini ...
Greetings,
Carl
MEI 28, 2010 pada 1:44 am
Saya faham titik anda dan saya tahu semua anda bercakap tentang adalah sah, namun saya menyangka satu sebab ia mungkin Idea yang baik dan itu adalah untuk meningkatkan meluluskan mana-mana air yang mungkin akan mendapat di dinding. Di pinggir air akan berpindah ke bawah lebih cepat. Walaupun benifits mempertaruhkan mereka di flat jauh wiegh manfaat hanya menyusun mereka di pinggir, saya boleh berfikir selain daripada yang anda menyebut yang akan menyelamatkan 4 ". Terima kasih untuk info besar anda telah berkongsi! Ini adalah laman web yang terbaik yang saya found about bangunan datuknya Jimatkan bahawa saya telah dijumpai! Saya telah tukang kayu selama lebih dua puluh tahun dan walaupun saya tidak mempunyai peluang untuk membina lagi yang saya tahu saya akan membina satu untuk diriku sendiri dengan seberapa segera kerana saya mampu untuk membeli beberapa harta. Sekali lagi, terima kasih untuk semua info awsome! -Lance
MEI 28, 2010 pada 8:53 am
Saya begitu bersetuju dengan anda. Saya di Johannesburg, Afrika Selatan dan baru sahaja membeli tanah untuk membina Tongkol impian kita dan rumah datuknya Jimatkan. Saya telah menghadiri pelbagai bengkel dan tidak boleh bersetuju dengan orang yang meletakkan Bal di pinggir. Sehingga kini ia telah menjadi pendapat intuitif. Terima kasih kerana telaga memikirkan sebab-sebab
MEI 28, 2010 pada 11:46 am
Saya fikir satu sebab orang yang disusun di tepi adalah untuk meningkatkan nilai R.
MEI 28, 2010 di 04:57
Hi. Saya bersetuju dengan sebab-sebab anda tidak meletakkan Bal di pinggir, namun saya mempunyai isu Tring untuk mendapatkan bilik yang lebih sedikit di garaj saya. Saya menggunakan pos dan pembinaan rasuk dengan 10 jawatan inci persegi. apa yang saya lakukan adalah untuk menambah dua tali tambahan sekitar Bal dan kemudian digunakan rantaian saya melihat untuk memotong Bal dalam setengah (iaitu 2 tali-tali di setiap 1/2). Ia bekerja dengan sangat baik. Saya menggunakan 12.5 mm persegi wayar sama ada sampingan yang Bal dan stiched dengan Baling pintal. ini membuat satu tembok yang sangat kukuh walaupun sebelum dipersembahkan dan dinding separuh ketebalan saya yang lain (sekitar dinding rumah) yang merupakan Bal penuh. Harap ini membantu orang lain dengan isu-isu yang sama
Jun 27, 2010 at 07:15 am
I dan lain-lain lagi telah menyusun Bal di pinggir selama bertahun-tahun dengan jayanya. Jadi di sini adalah retorts saya setiap kebimbangan. # 1 rumah bale dan direka tidak semestinya mempunyai kecemerlangan dengan mencatatkan apa-apa. # 2 dan # 3 Saya hanya bercakap tentang sistem-fill di mana banyak wang tetingkap (bale lebar) dan selepas sudut (lagi koli lebar) sokongan bumbung. Menyusun Bal ketat antara "jawatan" dan rasuk top box menjadikan mereka sangat stabil (kita masih menggunakan bon berjalan antara jawatan). # 4 Saya weedwack semua dinding saya weedwacker tidak pernah memotong tali bale. # 5 saya jarang mempunyai untuk menjalankan wayar elektrik menegak sehingga dinding bale ia selalunya berlaku mendatar atau seterusnya kepada sesuatu jawatan. # 6 Dengan jawatan bale T lebar di sudut ia adalah lebih kuat daripada jawatan mana-mana satu dikelilingi oleh Bal, dan kecemerlangan dengan mencatatkan tiada yang dikehendaki. # 7 Dengan Bal dibungkus ketat antara jawatan yang memotong satu atau dua rentetan mempunyai hampir tiada kesan ke atas integriti sistem dinding (atau hanya bekerja di antara rentetan atau membina niche anda). # 8 A dengan betul "bermata" bale memerlukan hampir tiada inti di dinding. Dengan ini saya bermaksud menggunakan perapi lindung nilai kualiti untuk mensegikan setiap akhir daripada bale setiap supaya ia sesuai dengan ketat untuk bale akan datang atau pos. Juga, saya mendapati seseorang setengah di Bal kelebihan mudah kerana jurang, tidak terselindung keadaan seperti mereka apabila Bal dibentangkan rata. Akhirnya pada ketika ini, anda mesti berhati-hati untuk makan jurang mempak antara setiap kursus apabila meletakkan Bal rata. Apabila meletakkan Bal di pinggir keseluruhan projek boleh disusun dan kemudian disumbat selepas. # 9 saya mendapati tooths plaster dan cara sama ada. # 10 Sekali lagi jawatan yang direka dengan baik dan rasuk sistem pengisian mempunyai rasuk atas Bal tinggi di X dan anda perlu berdebar-debar yang bale terakhir dengan tukul besi naik eretan ... tidak menyelesaikan. Juga, dinding galas beban mampatan mencukupi tegap untuk mencegah menyelesaikan apa-apa.
Saya juga merasakan bahawa tambahan 46 kaki persegi di sebuah rumah 1200 kaki persegi adalah penting. Atas projek rumah terakhir saya dua (kedua-dua lebih kurang 1200 kaki / kaki), kita disusun Bal dalam kira-kira enam jam dengan krew tiga lelaki. Saya boleh menulis 10 sebab untuk menumpukkan Bal anda di pinggir tetapi saya akan menyimpan untuk masa lain (# 1 Anda membeli dan melonggokan kurang Bal menjimatkan $ $). Saya melihat faedah hanya untuk menyusun di tepi ... melainkan anda mempunyai banyak kecemerlangan dengan mencatatkan (yuck!!).
30 jun 2010 di 12:57
Terima kasih Doug. Saya menghargai input anda. i bayangkan, seperti mana-mana dalam perbualan, kita boleh berhujah mata kami ke depan dan ke belakang selama beberapa hari. Tidak perlu untuk itu. Saya dapat melihat merit dalam setiap item yang menerangkan dan saya juga boleh mencari counterpoints kepada setiap titik. Mari kita hanya mengatakan bahawa saya percaya terdapat lebih daripada satu cara untuk mencapai matlamat dan itu untuk diri sendiri, saya tidak akan membina sebuah rumah dengan Bal di pinggir.
Malam 7 Julai, 2010 at 06:31 am
Perbincangan yang besar ke atas tindanan bahagian mendatar vs sempit atau kelebihan yang Bal. Saya membina dengan Bal jerami di Alamosa, Co berhampiran sempadan Mexico N., dan kita akan mendapat banyak angin, dan apabila ia mencecah 50 bsj baru-baru ini, ia meniup ke atas dua daripada empat dinding yang saya telah ditubuhkan di pinggir. Saya telah menggunakan rebar yang terperangkap vetically antara lapisan Bal, bermula dengan baris pertama dengan melekat rebar ke dalam tanah, yang lempung berpasir di sini. Saya telah meletakkan lapisan lumpur yang pertama pada salah satu dinding, yang stablized ia agak, tetapi yang banyak angin adalah terlalu banyak untuk bangunan untuk dikendalikan tanpa mempunyai apa-apa rangka kerja kayu atau bumbung memegang. Saya kini bermula alih dengan Bal sama, meletakkan mereka rata, sebelah dipotong di luar. Akan ada tidak paip atau elektrik, saya menggunakan lampu minyak tanah dan propana untuk memanaskan dan menyejukkan peti sejuk, di luar grid dan solar hanyalah air mandi saya dinyatakan dalam beg hitam untuk memanaskan badan dalam matahari-kita mendapatkan seramai 330 hari setahun, 7 inci daripada jumlah lembapan setiap tahun! Saya sedar saya tidak beroperasi di bawah keadaan yang ideal, menggunakan tanah saya sendiri ke atas harta, tetapi jumlah kos saya untuk 10 kaki sebanyak 28 bangunan harus kurang daripada $ 400!! (Tidak mengira ekuiti peluh!) Bales adalah $ 1.00 setiap satu, sedang Kitar semula kayu dari tempat simpanan, dan digunakan timah, dll. Tidak boleh memukul itu dengan kayu!
5 September, 2010 at 12:55
Terima kasih untuk Carl input. Projek anda berbunyi agak khusus dan ia seolah-olah bahawa pemasangan Bal seperti yang anda gambarkan adalah berjaya. Bagus sekali. Saya fikir untuk bangunan yang lebih biasa, Bal di pinggir adalah satu kesilapan kerana sebab-sebab Aku meletakkan keluar sebelum ini. Sekali lagi, oleh yang demikian projek yang betul, mereka boleh bekerja sebagai anda diterangkan.
Ke-12 Oktober, 2010 at 10:27 am
Saya tidak bersetuju dengan Andrew pada sah menyusun Bal di pinggir. I like it. Saya perhatikan bahawa ramai pembina atas, seperti Rang Undang-undang dan Athena Steen, menggunakan atau suka-ujung menyusun. Kedua-dua kaedah bekerja denda, pada pendapat saya. Masing-masing mempunyai kelebihan yang berbeza dan cabaran. Berikut adalah pengambilalihan saya pada Sebab 10 Andrew Jangan sekali-kali Tindan Bales anda pada The Edge. Saya akan menyenaraikan teks sebab Andrew sepenuhnya, dan kemudian jawapan saya.
1. Tali-tali di muka terdedah bermakna tiada kecemerlangan dengan mencatatkan sekitar posts dan seterusnya rehat haba pada setiap posting.
Saya bersetuju bahawa tali-tali yang terdedah, yang menjadikan kecemerlangan dengan mencatatkan sukar. Saya bukan peminat kecemerlangan dengan mencatatkan, dengan Bal rata atau di pinggir, walaupun ia masuk akal dalam sesetengah reka bentuk. Ia adalah tdk jujur untuk mengatakan bahawa kecemerlangan dengan mencatatkan tidak menyebabkan "rehat haba pada setiap posting". Ia akan menjadi bodoh untuk merekabentuk jambatan haba (tidak "pecah") ke dalam dinding anda pada setiap pos ("rehat terma" biasanya menunjukkan sesuatu yang berhenti aliran haba; "jambatan terma" membenarkan). Kaedah biasa untuk mengelakkan jambatan terma termasuk meletakkan jawatan sepenuhnya di dalam sampul surat bangunan yang sepenuhnya di luar, atau penebat di sebalik siaran dengan emping jerami atau bahan penebat lain. Atau membina gaya Nebraska-loadbearing reka bentuk. Setiap pilihan mempunyai plus dan kemudaratan.
2. Bales tidak kukuh. Jika anda membuang bale daripada timbunan tanah pada 99 rata daripada 100 kali, bukan di pinggir.
Semua ujian menunjukkan bahawa Bal banyak kukuh sama ada di dalam orientasi. Jeff Rupert Universiti Colorado ujian menunjukkan bahawa Bal di pinggir terjejas dengan ketara lebih kuat daripada Bal meletakkan rata, dalam menangani beban melampau (p.79, Rekabentuk Bangunan Bale Straw: Negeri Seni, Bruce King, et al, 2006). However, the differences are not relevant to building, because bales are strong enough in either orientation, wall loading in a house is much lower than in the tests, and the primary loads on a wall will be carried by the plaster skins, in any case. Or by the posts, if the building isn't loadbearing. I don't know if Andrew has actually maintained careful records of the side his bales fall on when he throws them off the stack, but this has nothing to do with sturdiness of bales in a building. It strikes me as odd that this would be used as proof or explanation. Perhaps it's humor.
3. Any framing in the wall eliminates the running bond system, thus weakening the walls.
Maybe I am missing something, but as I read it, this assertion is completely false. Running bond stacking is used in all the on-edge buildings that I have worked on, and most that I have seen in books and magazines. There are a few exceptions, of course, as there are for flat-laid. Re-tying bales to custom lengths is needed to deal with door and window framing, whether bales are laid flat or on edge. If this is about notching, then it is a repeat of item 1. I've helped with a dozen buildings with bales on edge, and they all had running bonds and framing.
4. No weedwacking is possible to smooth the walls.
I'd go 50-50 on this one. Stacking on edge means walls are smoother to start with, and less weedwacking is needed. Removing the stray irregularities seems easier to me, when the bales are on edge. On the other hand, if you want to do major re-sculpting of a wall with a weedwacker, stack your bales flat.
5. Running electrical is difficult because you have to cut chainsaw grooves around strings.
Bergantung. Hampir semua larian elektrik di dinding adalah mendatar, dan pilihan yang paling mudah adalah untuk meletakkan pendawaian antara kursus bale. Dalam mana-mana, berlari mendatar apa-apa pada ketinggian tidak akan menyeberangi tali. Beberapa kod / bidang kuasa mempunyai peraturan khas, seperti meletakkan pendawaian dalam konduit. Berjalan menegak untuk suis dan lampu mungkin berhampiran pintu, dan pada dinding dalaman, bukan-datuknya Jimatkan. Tali-tali yang mempunyai potensi untuk berada di jalan di beberapa tempat, tetapi jumlah itu mungkin kecil. Atau yang lebih besar, jika reka bentuk pendawaian dilakukan tanpa memikirkan kepada Bal.
6. Sudut adalah tidak disokong kerana anda tidak boleh takuk Bal sekitar jawatan, oleh itu terdapat tiada pertindihan.
Ini nampaknya seperti ulangan 1 nombor, dengan tumpuan pada sudut-sudut. Ia hanya sebagai mengelirukan. Setiap bangunan di pinggir bahawa saya telah bekerja, gambar dilihat daripada, atau mendengar tentang, di mana Bal bertemu di satu sudut, telah bertindih sudut dalam bon yang sama berturut-turut sebagai Bal rata-santai. Adakah sudut ini benar-benar "yang tidak disokong"? Semua bangunan sejarah Nebraska loadbearing, tanpa jawatan pada semua, dalam sudut-sudut atau di tempat lain. Banyak bangunan moden juga loadbearing. Jadi sudut boleh mempunyai banyak sokongan, tanpa sebarang jawatan di semua. Tetapi menyokong jawatan juga boleh diletakkan pada atau berdekatan dengan sudut-sudut apabila anda ditumpukkan di pinggir. See item 1 untuk beberapa opsyen. Saya telah mendapati bahawa kecemerlangan dengan mencatatkan Bal di sudut, di mana Bal datang dari arah yang berbeza pada setiap kursus berturut-turut, adalah lebih kurang seronok daripada kecemerlangan dengan mencatatkan di tengah-tengah bale 1. Berbaloi, jika itu adalah rekaan anda, tetapi pilihan lain wujud.
7. Pembinaan niche bermakna memotong tali dan melemahkan dinding.
Ia hampir pasti bermakna memotong tali, tetapi ia adalah ragu bahawa ini melemahkan dinding. Seperti yang dinyatakan di atas, beban rendah di dinding diambil oleh kulit plaster, atau oleh jawatan itu, dan walaupun unplastered Bal mewujudkan dinding yang jauh lebih kuat daripada yang mereka perlukan adalah untuk mengambil beban bangunan, mengikut ujian. Tingkap dan pintu melemahkan dinding jauh lebih daripada niche, tetapi kita telah memikirkan bagaimana untuk mengatasinya. Menggunakan strategi yang sama, jika anda membuat khusus gergasi. By the way, sesetengah pembina yang sangat dihormati, seperti Tom Rijven dan Lanfear Daud, potong semua tali pada bale setiap, untuk meningkatkan kekuatan dan kecekapan dinding mereka. Chris Magwood dan lain-lain telah bereksperimen dengan menyusun dinding yang berterusan, dan kemudian memotong bukaan tingkap dengan gergaji. Mereka memotong banyak tali, dan dinding mereka seolah-olah denda.
8. Bentuk yang Bal memerlukan lebih inti apabila di pinggir.
Mungkin, tetapi saya ragu-ragu ia. Hujung yang Bal perantara dalam cara yang sama dengan orientasi sama ada, jadi jumlah isian antara sepasang hujung bale yang sama. Kedalaman dinding adalah kurang dengan kelebihan menyusun, dan dinding perlu kurang kursus Bal untuk ketinggian yang diberikan. Jadi saya fikir di pinggir mendahului. Jika anda pra-memampatkan dinding anda, yang saya memihak dalam setiap kes, maka kelebihan Bal mematuhi setiap lain, antara kursus, daripada Bal rata-santai, sekali lagi membawa kepada kurang inti. Tetapi kedua-dua kaedah itu masih memerlukan banyak inti, untuk memenuhi citarasa saya.
9. Permukaan terdedah bale yang mempunyai kurang "gigi" untuk plaster daripada apabila Bal disusun pada flat.
Saya bersetuju. Perbezaan ketara, tetapi tidak menggalakkan.
10. Menyelesaikan dinding mungkin lebih sebagai kekuatan bale jerami tidak dari sisi ke sisi tetapi dari atas ke bawah.
Ujian makmal yang terbaik, yang saya dipetik di bawah 2 di atas barang, bahawa strawbales lebih kuat di pinggir. Ramai orang tertanya-tanya mengenai ujian itu, tetapi ia adalah jelas bahawa dinding cukup kuat sama ada di dalam orientasi, dan sekali lagi, beban utama dibawa oleh kulit plaster atau jawatan. Ujian sejarah yang terbaik adalah 100 + tahun Nebraska bangunan-bangunan lama. Ianya dibina dengan Bal di pinggir, sekurang-kurangnya yang saya tahu yang telah disahkan. Dalam banyak bangunan-bangunan, anda boleh memberitahu orientasi mempak dari gambar yang diambil semasa pembinaan, dan dari tingkap kebenaran. Mereka loadbearing, dan tingkap dan pintu utuh, jadi tidak banyak menyelesaikan.
Jadi pemarkahan saya adalah agak berbeza daripada Andrew. Saya bersetuju dengan satu mata, dan terdapat beberapa di mana saya dalam perjanjian separa. Dia adalah dialu-alukan pendapat dan keutamaan, tetapi saya terganggu oleh laporan yang tidak tepat dan hujah-hujah yang tidak logik dalam beberapa mata. Kepercayaan saya adalah bahawa anda boleh membina bangunan yang hebat sama ada cara, dan bahawa terdapat plus dan kemudaratan untuk pilihan mana-mana bangunan dan setiap.
Saya akan menambah beberapa perkataan pada satu soalan yang tidak masuk ke dalam senarai Andrew. Jika anda mahu untuk membentuk Bal atau dinding dalam cara tertentu, mungkin ada satu kelebihan kepada satu kaedah atau yang lain. Bagi bangunan bulat jejari kecil ke sederhana, ia lebih mudah untuk membentuk (memutar-) setiap bale ke dalam sebahagian arka yang diperlukan, jika mereka berada di pinggir. Tetapi anda mempunyai menjahit tali dalam kembali ke bale, untuk mengikuti bale dibentuk. Ia tidak sukar, tetapi ia mengambil masa tambahan. Meletakkan arka dalam bale yang rata-santai lebih sukar (terutamanya Bal beras 3-tali), tetapi tali adalah lebih koperasi, kecuali dalam bangunan terkecil. Bangunan, besar dan bulat, yang Bal tidak perlu diputarbelitkan.
Sekeliling tingkap, ia lebih mudah untuk mengukir keluk bullnose kecil pada bale yang rata-santai. Bagi lengkung yang lebih besar (lebih normal saiz), salah satu daripada tali-tali Bal rata-santai mendapat dengan cara ukiran lengkung anda. Sudah tentu, ada cara untuk mengatasinya, seperti berlari rentetan tambahan atau dua, untuk menarik tali utama tidak mengikut haluan kerana pada akhir daripada bale.
Apabila mengukir arka yang besar pada akhir bale yang rata-santai, straw cenderung melekat pada semua arah seperti janggut bapak dalam kartun Popeye, yang membuat melepa keluk yang indah sedikit lebih sukar. Ia masih agak boleh dilakukan. Semula mengikat bale pada kelebihan untuk menyamai bentuk lengkung bullnose yang anda mahu mungkin dengan Bal banyak, walaupun sekali lagi keras bersama nasi. Ini bermakna-mengikat semula setiap bale sekeliling tingkap atau pintu, tetapi sekurang-kurangnya separuh daripada mereka mempunyai semula terikat dalam reka bentuk yang paling, rata atau kelebihan yang disusun. Sesetengah orang lebih suka membina lengkung dengan bilah, dan bahan dengan jerami. Saya bukan peminat itu.
Patung yang lebih rendah pelepasan yang anda merancang, yang lebih menguntungkan adalah untuk meletakkan Bal anda rata.
Saya harap ini membantu mereka yang berminat dalam soalan.
Ke-12 Oktober, 2010 at 11:04 am
Terima kasih untuk Derek input. Saya meningkat dan mendengar pelbagai sudut dan pandangan. Ya, saya tidak bermaksud "Jambatan terma, tidak Break." Terima kasih untuk menunjuk bahawa daripada. Saya mempunyai beberapa jawapan kepada komen anda.
1. Dari segi terma merapatkan, anda masih perlu tingkap dalam reka bentuk dan dalam struktur pos dan rasuk, anda memerlukan beberapa jenis sokongan bagi orang-orang tingkap. Saya percaya bahawa tingkap dan pintu perlu diletakkan ke luar struktur dan sebagainya yang mempunyai sokongan struktur anda untuk kerangka sepenuhnya di dalam bungkus bale membentangkan sesuatu isu. Yang pasti, kerangka boleh dibina dengan cara ini, bagaimanapun, anda perlu memasang rangka menengah untuk tingkap mengalir ke luar rumah (saya tidak suka jantan tetingkap seperti yang saya fikir mereka adalah lebih rendah kepada rangka berlabuh untuk pemasangan yang betul dan fungsi tingkap). Ini bingkai menengah akan membuat mustahil untuk memasang Bal tanpa 1) kecemerlangan dengan mencatatkan atau 2) jambatan terma dalam bentuk-bentuk tertentu. Nebraska pembinaan gaya off tertakluk di sini kerana saya pasti tidak akan mengesyorkan, dan aku tidak akan membayangkan yang anda lakukan, membina satu projek dengan Bal di pinggir.
2. Penggunaan bale yang dibuang oleh saya adalah untuk menunjuk ke arah akal fikiran. Pernahkah anda disusun dinding bale di pinggir? Bagaimana kira-kira satu pada rata? Yang lebih stabil? Tanpa soalan ia merupakan satu yang dibina di atas flat. Izinkan saya meletakkan cara ini: apabila cerobong petani Bal mereka dalam bidang ini tidak boleh diambil oleh tekanan, bagaimana Bal yang disusun? Di pinggir atau rumah pangsa? Mereka disusun pada rata kerana mereka lebih stabil bahawa hanya dengan undang-undang alam. Sesuatu yang lebih tinggi daripada yang luas adalah lebih cenderung untuk melarat. Itulah yang saya katakan di sini.
3. Bon berjalan hanya boleh menjadi tempat untuk bingkai tingkap. Mungkin anda menggunakan dolar tingkap dan bingkai tingkap tidak mengganggu dengan bon mengalir sehingga ketinggian tetingkap dicapai. Jika anda bingkai tingkap anda, maka bon akan terganggu dengan seberapa segera sebagai Bal membuat hubungan dengan tingkap bingkai kerana mereka tidak boleh menjadi bertakuk. Saya bercakap tentang keadaan yang dihuraikan di # 1 di mana Bal dibalut di sekeliling rangka struktur yang lagi bersentuhan dengan bingkai menengah untuk tingkap. Sekali lagi, saya berfikir bahawa menggunakan dolar tingkap adalah kaedah pemasangan tingkap yang lebih rendah dan jadi saya memilih untuk tidak menggunakannya.
4. Kita seolah-olah bersetuju ini untuk sebahagian besar.
5. Saya tidak bersetuju mengenai hal anda di sini. Setiap pintu luaran diperlukan untuk mempunyai cahaya luaran dan suis. Ini bermakna bahawa setiap pintu kepada luar sepanjang dinding bale akan mempunyai larian tegak di dalamnya. Mereka mungkin berada berhampiran pintu, tetapi secara umumnya, mereka tidak betul di pintu. Memastikan kos dalam kerja elektrik adalah penting dalam pendapat saya dan satu cara untuk melakukan yang adalah untuk memudahkan pemasangan. Bagi saya, ini bermakna tegak berjalan hanya pergi menegak, tidak ke pintu, turun pinggir daripada Bal, kembali ke lokasi suis, dll ... Tambahan pula, juruelektrik suka melihat larian lurus kerana ia bermakna pemasangan mudah dan kerja merombak selamat . Dalam erti kata lain, juruelektrik suka tahu bahawa wayar yang keluar dari kotak ke arah yang tertentu supaya mereka dapat meminimumkan sengaja dicemari dengan mereka baris di masa hadapan.
6. Tidak mengelirukan pada semua. Kami tidak bercakap mengenai struktur galas beban di sini. Kita berbicara tentang pos dan rasuk. Sekali lagi, struktur galas beban TIDAK perlu baled pada kelebihan, tempoh. Itu pendapat saya dan satu kukuh pada itu. Dalam kerangka struktur (dalam pembinaan isi) sudut adalah betul-betul tidak disokong. Bertindih sudut tidak sama seperti menyokong mereka. Jika anda mempunyai satu siri Bal yang disusun di tepi, bertindih di sudut, semua yang anda ada hanya itu, timbunan Bal tidak stabil. Jika anda mempunyai Bal yang tersepit ke dalam sudut antara kerangka (bertakuk di tempat), maka mereka sepenuhnya disokong oleh bingkai. Ini mungkin lebih lanjut mengenai reka bentuk luaran bungkus bale daripada pinggir pada menyusun, tetapi saya fikir ia adalah berkaitan dengan kedua-dua sejak cara sama ada, tidak adalah pertalian secara langsung di antara Bal dan struktur, membuat sudut yang kurang disokong daripada dinding meletakkan rata dan bertakuk.
7. Terdapat banyak percubaan di bale pembinaan dunia Derek dan LOT ia berakhir dengan kegagalan. Mungkin tidak segera, tetapi dari masa ke masa. Saya telah mendengar orang yang memotong tali pada semua Bal mereka dan saya tidak pernah terfikir satu idea yang baik. Tali-tali yang memegang jerami longgar bersama, suka atau tidak. Jika mereka rentetan semua dipotong, maka satu-satunya perkara yang memegang jerami di tempat plaster dan struktur. Jika ada menetap di Bal sehingga ke tahap yang boleh diukur, struktur tidak lagi akan menyokong Bal, maafkan saya, jerami longgar. Plaster adalah perlindungan seni bina. Ya, ia adalah kukuh, tetapi ia tidak perlu digunapakai sebagai sokongan utama bagi struktur. Jika anda bergantung kepada kulit untuk memberikan anda kekuatan untuk memegang Bal anda bersama-sama, dan memberi kekuatan untuk memegang penjuru bersama-sama, dan memberi kekuatan untuk menentang beban ricih, dan memberi kekuatan untuk membawa beban struktur, anda meminta kegagalan dalam struktur keseluruhan.
8. Saya fikir ini mungkin hasil daripada kualiti bale. Bal yang saya gunakan di pinggir sangat ketat dan bata seperti; bagaimanapun, jika disusun di tepi, seolah-olah menjadi lebih banyak jurang di sudut.
9. Saya rasa faktor "gigi" plaster untuk kemasan bale merupakan topik yang lebih besar daripada apa yang anda memberikan kredit di sini, terutama dengan jumlah perhatian yang anda berikan kepada kulit yang membawa beban dan memberi kekuatan kepada struktur. Tanpa kunci yang sepatutnya dari plaster ke dalam Bal, kulit adalah berasingan dari Bal dan kekuatan anda merujuk kepada banyak berkurangan. Ia tidak kulit, sahaja, yang memberi kekuatan itu, tetapi kesan sandwic kulit sama ada di sebelah bahan asas yang luas (Bal). Sekali lagi, tanpa sambungan yang kukuh antara kedua-dua kekuatan yang amat berkurangan.
10. Tidak pasti saya bersetuju pada satu ini. Terdapat banyak menguji di luar sana yang saya rasa telah kurang dilakukan. Saya tidak pasti tepat yang ujian anda merujuk kepada sini, jadi saya tidak boleh katakan pasti, namun, saya dapati diri kamu perhatikan bahawa ujian itu sudah dipersoalkan oleh banyak pihak.
Saya tidak bersetuju dengan anda bahawa saya telah membentangkan hujah-hujah yang tidak tepat dan tidak logik. Itulah tuduhan Derek cukup kuat dan saya tidak setuju. Adakah laporan saya datang dari tangan pengalaman pertama bangunan rumah bale jerami sebagai kontraktor selama 15 tahun dan untuk mengajar beribu-ribu orang bagaimana untuk membina struktur kedua-dua tangan dan melalui siri DVD saya di seluruh dunia. Bagi saya, hujah-hujah saya adalah logik dan tepat. Saya mendengar bahawa anda tidak bersetuju, dan bahawa adalah lebih daripada denda. Saya percaya dalam fakta bahawa terdapat banyak cara untuk membina sesuatu dan banyak cara untuk belajar. Saya hanya membentangkan apa yang saya percaya adalah cara yang terbaik, mereka yang saya telah belajar daripada pengalaman. Jadi, saya menghargai maklum balas anda dan saya tidak bersetuju dengan banyak. Saya tidak fikir anda adalah tidak logik atau tidak tepat, saya fikir kita semata-mata tidak bersetuju, itu sahaja.
Akhir sekali, saya ingin bercakap dengan komen terakhir anda. Saya mendapati bahawa membentuk dinding melengkung dengan Bal meletakkan rata adalah jauh lebih mudah daripada apa yang kamu sifatkan untuk di pinggir. Saya hanya membuat borang (seperti tanjakan paip papan luncur 1/2), bentangkan di Bal di pinggir dalam bentuk, dan melompat ke atas mereka atau tamp mereka ke tempat. Bentuk lengkung sepadan dengan pusingan dinding dan apabila bale diletakkan kembali rata dan diletakkan di dinding, ia melengkung untuk membentuk. Tiada rentetan kepada retied, tiada apa-apa tambahan untuk berurusan dengan. Ini hanya berfungsi pada bahagian lengkung yang lebih besar sebagai keluk yang ketat adalah sukar untuk membentuk bale sama ada dengan cara dan biasanya berakhir dalam rentetan hilang. Untuk membentuk sudut, saya meninggalkan Bal saya pulang dari tepi pintu dan bukaan tingkap dan hanya makan baki kawasan ketat dengan jerami. Ini menjadikan yang melengkung sudut dinding di bukaan sangat mudah dan memerlukan tidak memotong Bal di semua dan tiada kehilangan tali. Ini akan bekerjasama dengan Bal di pinggir atau rumah pangsa. Sudah tentu, saya menggunakan jaringan ke atas bangunan saya yang perbualan lain yang kami mungkin boleh mempunyai.
12 Oktober 2010 at 1:57
Terima kasih untuk maklum balas anda, Andrew. Tujuan saya bukan untuk mewujudkan konflik, mahupun untuk berhujah terhadap keutamaan anda. Ia baik bahawa kita mempunyai pendapat yang berbeza-beza. Ia kurang halus, dari pandangan saya, membentangkan, sebagai penyata Malah, dakwaan rata yang mudah untuk mengesahkan sebagai bertentangan dengan pengalaman yang didokumenkan orang lain. Penerangan lebih panjang anda kaedah dan hujah anda, yang anda berikan dalam jawapan anda kepada komen saya, membantu saya memahami sebab-sebab bagi pilihan anda dan kelebihan membina cara anda membina. Yang lebih terperinci adalah dialu-alukan dan berguna untuk saya.
Saya hanya akan mengkaji semula beberapa mata. Jika anda tidak suka dengan istilah "tidak tepat" dan "tidak logik", saya boleh menerima orang lain. Saya tidak mempersoalkan pengetahuan dan pengalaman anda. Saya mempersoalkan beberapa kenyataan-kenyataan yang anda dibuat. Apa pun istilah yang anda gunakan, saya melihat masalah dengan berkata, dalam 1 sebab, bahawa Bal di pinggir mempunyai jambatan terma yang pada setiap posting. Hujah balas saya adalah bahawa orang-orang yang memilih untuk membina struktur pos dan rasuk dengan Bal di pinggir tidak mempunyai jambatan haba pada setiap masa. Di sini, saya rasa tidak bersetuju saya dengan perkataan dalam teks anda cukup lurus ke hadapan. Saya boleh menghargai mata anda membuat respons kepada komen saya, tetapi saya menjawab kepada teks asal anda. Bukan semua orang membina seperti anda membina, mahupun bingkai sebagai anda bingkai. Mereka yang mempunyai kaedah yang berlainan telah diselesaikan soalan terma merapatkan. Cara anda mungkin lebih hebat, dan saya suka belajar tentang.
Dalam 2 sebab, anda mengatakan bahawa Bal di pinggir tidak kukuh. I gave you the title, page number, author, and publication date for the summary of the research that describes the opposite conclusion. This same research, and that described on adjoining pages, indicates that bales on edge are adequately sturdy. This book, Bruce King's “Design of Straw Bale Building”, is the most authoritative reference in existence for strawbale building. This same research, conducted by Jeff Rupert, et al, at the University of Colorado, applies to reason 10. Common sense is fine, but it often doesn't inform usefully on engineering questions. It is always true, as common sense dictates, that a building could be made stronger while making it bigger, heavier, wider, and more expensive (in functional ways). But it is counterproductive to make building elements stronger than they need to be, including adequate safety margins, of course. How strong is strong enough? Again, the best evidence that we have for how long strawbale buildings can remain sturdy, is from the oldest strawbale buildings, which are on-edge, loadbearing buildings in Nebraska, some more than 100 years old. Your buildings may be better. Your buildings may be more sturdy. But the Nebraska buildings have proved that they are sturdy.
Perhaps of slightly more interest to other readers is our difference of opinion on reason 5, electrical wiring. It is certainly true that exterior doors must have light switches near them. The switches are usually within a few inches of the door, and inconvenient if more than a foot away. Lights outside a door are most often right above the door, which means that horizontal runs are inevitable. Lights are also often above the switch near the door, or on both sides of a door. So there is more variation for the lights than for the switch. You mention the importance of keeping costs down, and I agree. Compare the cost of notching flat bales vertically several feet, versus the cost of running a wire horizontally four to twelve inches, and then vertically with no notching, along the door frame. I think it is much cheaper and quicker to do the latter. Depending on your framing design, there may be some notching of bales above the door, or there may not be. I agree that for future remodeling work and safety, it is important to get some idea of where the wires go, by looking at where the wires exit a box. I have confidence that the remodeling electrician, seeing the wiring exiting a box from the side that is adjacent to a door frame, will draw the correct conclusion. In any case, this is still a small percentage of the wiring question. Again, your way may be the best way, but other builders have found acceptable solutions using different methods.
Thanks again for your response, and for providing more detail.
October 12th, 2010 at 3:18 pm
Derek. Thanks for the continued conversation. I appreciate the exchange and you sharing your experience and knowledge as well. I too enjoy the process of learning and seeing new ways to do things. In fact, one of my favorite past times as a builder is to stop by other job sites (conventional or straw bale) and talk to the builder about how they accomplish the process. I'm clear that this openness may not have come across in my initial response to you and for that I am sorry.
My want is to learn from my experience and from the experience of others. Having had several bad experiences with working on houses that were designed to have the bales on edge, I am inclined to steer people away from such a design, and quickly. To be honest, I have never worked on a building where the bales were on edge where I was happy with the process, and I can see how that has influenced my opinion. It is also clear that you have had a different experience with buildings baled on edge, and I am glad to hear that you have specific reasoning for your comments. In the past, the only argument I had heard from people was that it saved floor space and thus the property taxes were more in line with the actual usable square footage of the home. That wasn'ta good enough argument to overpower my experiences with working with bales in such orientation.
I have read Bruce's book(s) and Jeff's as well and I see them both as clear, intelligent and experienced authors on the subject. I did not remember the specific details of the “wall sturdiness” that you refer to and I will have to revisit those publications in the coming days. I hear you about “how sturdy is sturdy enough?” and I should say that I have always been a fan of building stronger than code. I know that code represents a bare minimum and that even wood floors that pass code still deflect and move far more than I would accept in my own home (not directly related to this conversation, but an example of what I mean). Because of this, I have always built my homes to exceed code and be “sturdier than required” in some people's eyes. At some level, there is added expense in doing this, and from another point of view, it actually saves money in the long term. However you see it from your perspective, I can see how that too has affected my opinions on this matter.
So, I appreciate your continued conversation and input. I have learned a lot from even this small exchange about how I have perceived baling on edge. I still prefer baling on the flat; however, I'm definitely open to hearing more about the value of the method as you see it. Thank you and I hope to hear more from you as time moves forward.
October 14th, 2010 at 6:58 am
Hi, Andrew. I, too, appreciate the continued conversation. I'm glad that we have gotten through to a greater understanding. I'm always a person who argues for more options. And just to clarify my position, I'm in favor of building with bales flat when appropriate. Which is a majority of the time, in my opinion. And I also believe that stacking them on edge is a good choice some of the time.
I resonate with your comments on codes. I like the phrase, “Building to code is building the worst house you can, without it being illegal.” But in fact, codes are a mixed bag. Sometimes they are overly cautious, sometimes they offer good guidance, and sometimes they are inadequate, prevent useful innovation, or actually require building less safely or comfortably. I'm with you, in wanting a stiffer floor than the code requires, unless it is a dance floor. Thankfully, there are areas where the codes allow doing more than required, and building a better home than the minimum. I appreciate that this is the choice that you make.
October 14th, 2010 at 7:10 am
I like that phrase Derek and I totally agree with you about the mixed bag that codes provide, especially when building “alternative” structures. I have been required by building departments to build structures in ways that I KNOW will be more likely to fail because of codes and have had to instead incur the costs of engineering to avoid that process. That's a bummer, but was worth the cost to me in the long run.
I'll keep following on edge conversations and will look for where they make sense rather than blanketing them with the “bad” stamp. Thanks for the insight and follow through.
October 28th, 2010 at 1:56 pm
Hi Derek and Andrew. Thanks for having this debate so thoroughly. It will be a great reference for others for a long time to come. As a builder who used to say things like “I avoid ever building on edge” I have tempered my ways to see that there are good designs and good reasons to build on edge and they are some of the best straw bale systems I know but they are limited. David Arkin and Anni Tilt have made a great deal of progress with their I joist frame-bale on edge-Spray stabilized earth system. And I've used bales on edge especially in larger buildings. Access to Dennis Lagrande's 2 sting 18″x16″x46″ rice straw bales that are contained on 5 sides and cut on the bottom make most of the argument mute. But I still will try and talk most people out of using bales on edge mainly for the ease of dealing with the unpredictables that bales laid flat offer. The one thing I would add is that more than anything it depends on the bales. Sloppy wheat bales I'd be really reticent to bale on edge. A jagged dense rice bale I might prefer them to key into each other on edge with exterior pinning the diminished height to width ratio would be fine. Also I want to add that the running bond issue is less of a concern on edge and if you have good bales. especially if you have any mesh reinforcing in the plaster. OK. that's my two cents. Thanks again for the thoroughness of your debate.
October 28th, 2010 at 3:02 pm
Thanks Tim. I have always likes Dennis's bales and I agree with you about the negligible difference in width to height. That's certainly an advantage.
July 10th, 2011 at 1:54 pm
A very interesting and illuminating discussion. Personally I prefer on edge even for Nebraska style, though the building codes do not allow it. Since I am using three string bales, the size difference is not so negligible – 17 vs 24 inches is 7 inches. My primary concern however is cost – it takes fewer bales for a given wall area so cost is lower. Also I use sharpened doug fir fallen branches or the thin tops of thin young fir trees in place of rebar pins. If I was pounding pins this size into laid flat bales I suspect I'd be popping lots of the bale strings. Which it appears might not be all that critical in a laid flat application.